Ο νάρθηκας του ναού έχει διαμορφωθεί σε σκευοφυλάκιο, στο οποίο φυλάσσονται οι παλαιότερες εικόνες που βρέθηκαν στο χώρο, ορισμένα παλαιότυπα βιβλία, ιερά σκεύη καθώς και αποτοιχισμένα τμήματα τοιχογραφιών από τον ερειπωμένο ναό του Αγίου Σώζοντος. Οι εικόνες και οι τοιχογραφίες συντηρήθηκαν στα εργαστήρια της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

 

Ιδιαίτερα αξιόλογες είναι οι μνημειακών διαστάσεων εικόνες του ένθρονου Χριστού που περιβάλλεται από μορφές ολόσωμων αποστόλων, της ένθρονης Παναγίας που περιβάλλεται από ολόσωμους προφήτες καθώς και αυτή των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου που κρατούν ανάμεσά τους ομοίωμα της Εκκλησίας.

 

 

Οι εικόνες αυτές, αν και με εκτεταμένες φθορές στη ζωγραφική επιφάνεια, ξεχωρίζουν για την ποιότητα της τέχνης τους που επιτρέπει τη χρονολόγησή τους στον 16ο-17ο αιώνα. Πρόκειται πιθανόν για τις δεσποτικές εικόνες του αρχικού τέμπλου του ναού. Οι επιγραφές στη σλαβονική γλώσσα που συνοδεύουν τις μορφές είναι ίσως ένδειξη ότι οι εικόνες αυτές αποτελούν αφιέρωμα κάποιου εύπορου Διπαλιτσιώτη, εγκατεστημένου στις ελληνικές παροικίες των Βαλκανίων ή της Ρωσίας και επιβεβαιώνουν τις επαφές του ναού, αλλά και γενικότερα του οικισμού με τις περιοχές αυτές.

 

Μαζί με τις εικόνες εκτίθεται επίσης το δεξί φύλλο βημόθυρου, με πλούσια ξυλόγλυπτη διακόσμηση και με παραστάσεις του προφήτη Σολομώντα, της Παναγίας του Ευαγγελισμού και ιεραρχών, το οποίο χρονολογείται στον 17ο αιώνα. Πολύ νεότερα, του τέλους του 19ου αιώνα είναι τα δύο εικονίδια με τις μορφές της θρηνοδούσας Παναγίας και του Ιωάννη, τα οποία προέρχονται από την επίστεψη, τα λυπηρά τέμπλου. Στον 19ο αιώνα χρονολογούνται και τα περισσότερα από τα παλαιότυπα και τα ιερά σκεύη, τα οποία πιθανότατα αποτελούν και αυτά αφιερώματα πιστών.

 

Από τις αποτοιχισμένες τοιχογραφίες, που προέρχονται από το ναό του Αγίου Σώζοντος ξεχωρίζουν αυτή με τη μορφή προφήτη που κρατά ανοιχτό ειλητό, καθώς και αυτές με τις μορφές ολόσωμων μετωπικών αγίων από τις κατώτερες ζώνες του τοιχογραφικού διακόσμου. Ενδιαφέρον έχει ακόμα και μικρό απότμημα από τη σκηνή της Σταύρωσης με μορφή γυναίκας που θρηνεί. Τα λίγα αυτά δείγματα τοιχογραφιών επιτρέπουν τη χρονολόγηση των τοιχογραφιών του Αγίου Σώζοντος στον 17ο-18ο αιώνα.

Copyright © 2011 - 2015

Code & Design: